Logistyka internetowa

2019-05-31

Logistyka internetowa


Wszyscy dobrze wiemy, że przedsiębiorstwo zajmujące się handlem musi być zorganizowane. W sumie tak jak każde inne, lecz w tym przypadku mówimy o logistyce, czyli o dokładnym planowaniu, nadzorowaniu oraz realizowaniu zadań przez firmę lub podmioty podległe. By zaoszczędzić sobie problemów i zmartwień warto zadbać, by logistyka była na jak najwyższym poziomie. Tyczy się to również sklepów internetowych, które muszą zatroszczyć się o poziom jaki reprezentuje ich e-logistyka. Co to w ogóle jest? Z czym to się je? Jakie przynosi korzyści i zagrożenia?



Definicja


E-logistyka to po prostu dział logistyki wykorzystujący nasz kochany Internet oraz różne systemy informatyczne do koordynowania realizacji zamówień e-sklepów, czyli po prostu przygotowania oraz dostarczenia towaru do detalisty lub klienta. Wspomaga ona realizowanie, planowanie i monitorowanie przepływu surowców, towarów oraz informacji.



Korzyści oraz zagrożenia


E-logistyka pozwala na obniżenie kosztów prowadzenia przedsiębiorstwa. Dzięki komputerom, Internetowi i różnym systemom można zaoszczędzić dużą liczbę pieniędzy. Oprócz tego, występuje również optymalne wykorzystanie czasu. Diametralnie skraca się czas realizacji zamówień, lecz również proces składania zamówień oraz obsługi płatności. Dodatkowo można prowadzić dokładne badania rynku, a ich wyniki wykorzystać na potrzeby przedsiębiorstwa. W Internecie możemy również znaleźć informację na temat naszych partnerów biznesowych, co pozwala na zredukowanie ryzyka i potencjalnych strat, które mogliby owi partnerzy spowodować.

Jeśli chodzi o zagrożenia płynące z tytułu logistyki internetowej, to jest ich o wiele mniej. Należy jednak pamiętać, że wdrożenie jej nie jest darmowe. Wymaga od nas wydania pewnych pieniędzy, lecz jeśli zostaną one prawidłowo wdrożone, to możemy się spodziewać szybkiego zwrotu naszej inwestycji. Pamiętajmy również, że osoby korzystające z owej logistyki powinny być świadome możliwości utraty prywatności. Przykładem są kierowcy, którzy mogą zostać namierzeni poprzez GPS w każdej chwili.



Systemy


·        System ERP (Enterprise Resources Planning) - system umożliwiający planowanie zasobów przedsiębiorstwa,

·        System CRM - nadzorowanie i pogłębianie relacji z klientami,

·        System SRM - zarządzanie relacjami z dostawcami,

·        System SCM - system zarządzania łańcuchem dostaw.


Jak widzimy, e-logistyka to dość złożony proces, który kosztuje swoje, lecz potrafi w pełni zreorganizować całą pracę sklepów internetowych i innych przedsiębiorstw. Czy logistyka internetowa jest warta pieniędzy, które trzeba za nią zapłacić. Oczywiście, że tak! Środki, które na nią wydamy szybko sie zwrócą, dzięki zwiększonej efektywności firmy. Jest to warte swojej ceny.